Złe nawyki finansowe

Nie da się ukryć, że edukacja finansowa stoi w Polsce na niskim poziomie i nie zanosi się na to, że cokolwiek się zmieni. Zarządzanie pieniędzmi ludzie uczą się dopiero wtedy, kiedy jakimś cudem uda im się po pierwsze zarobić i zazwyczaj muszą się edukować metodą prób i błędów na własną rękę.

Stąd też przeogromna liczba złych nawyków i przyzwyczajeń, które prowadzą nie tyle do bezpośrednich strat, co raczej do braku stabilizacji i poczucia bezpieczeństwa finansowego, jakie są niezbędne do realizacji przedsięwzięć ryzykownych, obarczonych możliwością utraty środków. Innymi słowy, przyzwyczajenia te prowadzą do strachu i niepewności, wynikają bowiem z niczego innego, jak niewiedzy.

Wiele jest na przykład stale trwających w najlepsze przesądów socjalnych, opartych na tym co widać, a zupełnie ignorujących sprawy niewidoczne gołym okiem, wybory alternatywne i tak dalej. Równie źle jest z problemami dnia codziennego – mówi się, że kredyt jest zawsze złym rozwiązaniem, że pożyczka, a zwłaszcza chwilówki, istnieją tylko dlatego, żeby oszukać klienta, żeby banki rządziły światem. Wszystkich tych złych nawyków można się pozbyć i warto zrobić to jak najszybciej.
Właśnie teraz pozbywamy się złych przyzwyczajeń!
Przede wszystkim przestań myśleć o nowych debetach na karcie, chwilówkach, czy o braniu we własne ręce kolejnych obciążeń. Nie zaprzątaj sobie głowy tym, bez względu na to, jak fascynujące mogłyby być następne fantastyczne pożyczki na święta czy na komunię dla dziecka itd. Zapamiętaj – przywołujesz to, na czym się koncentrujesz, dlatego zwyczajnie zaprzestań kreować kolejny niepotrzebny tobie dług.

W następnej kolejności powinieneś ograniczyć wydatki, gdyż to istotnie wpływa na zahamowanie powiększania długów. Nie zamierzam Tobie dawać dokładnych wskazówek w stylu: „nie wydawaj więcej niż 50% pieniędzy z domowego budżetu z ubiegłego miesiąca” lub: „zaprzestań wydawać na niepotrzebną żywność i produkty zbędne”.To do niczego nie prowadzi. Przedstawię Tobie tylko kilka bardzo łatwych i prostych do wdrożenia wskazówek dot. kart płatniczych i prawidłowego ich używania.